Профільна та допрофільна освіта в сучасній середній школі

Законодавче закріплення профільності старшої школи в Україні є прогресивним кроком у напрямку забезпечення її варіативності, широкої диференціації та індивідуалізації навчання, відповідності змісту освітнім запитам та інтересам учнів.

На відміну від поглибленого, профільне навчання дозволяє учням вибрати не один-два предмети, а конкретну пріоритетну галузь для більш глибокого вивчення, планування групи, циклу, сукупності предметів на взаємодоповнювальній і підтримуючій основі, які часто забезпечують понятійним апаратом, методами й засобами вивчення один одного. Повноцінна реалізація профільного навчання, що передбачає істотні зміни в змісті навчання й формах роботи зі школярами, доцільна на старшому ступені школи (10-11-і класи).

Для реалізації профільного навчання в нашому НВК у 2018-2019 н.р. буде здійснено набір учнів за такими профілями:

10-А – математичний профіль,

10-Б – інформаційно-технологічний.

Допрофільна підготовка – система педагогічної, психолого-педагогічної, інформаційної та організаційної діяльності, яка допомагає визначенню учнів старших класів основної школи у виборі ними профільних напрямів майбутнього навчання та широкої сфери наступної професійної діяльності (у тому числі й вибору профілю та конкретного місця навчання на старшому ступені школи або інших шляхів продовження освіти).

Згідно з Концепцією, допрофільна підготовка здійснюється у 8-9-х класах із метою професійної орієнтації учнів, сприяння у виборі ними напряму профільного навчання в старшій школі. Форми її реалізації – введення курсів за вибором, поглиблене вивчення окремих предметів на диференційованій основі.

Але помилковим є твердження, що концепцію допрофільної підготовки треба планувати для реалізації за один дев’ятий клас. Потрібно ввести пропедевтику допрофільного навчання, починаючи з п’ятого класу, на необов’язкових, добровільних умовах і тільки за бажанням дитини. Пропедевтичний етап дозволяє диференціювати основний масив учнів у відповідності до їхніх потреб у різних варіантах допрофільної підготовки.

Цей процес ми розділяємо на два етапи:

ПЕРШИЙ ЕТАП (5-7-й КЛАСИ) – це етап формування профільних інтересів учнів. Навчання на цьому етапі повинно формувати пізнавальний інтерес і мотиви пізнання, а також сприяти свідомому вибору учнями рівня навчальної діяльності (достатній, середній, високий, творчий). На цьому етапі важливу роль відіграють різноманітні форми позакласної роботи з предметів: гуртки, турніри, конкурси, олімпіади, вечори тощо.

З метою забезпечення пропедевтичного етапу у 5-х класах буде запропоновано більше годин на вивчення таки предметів:

5-А – вивчення німецької мови як другої іноземної,

5-Г – інформатики,

5-Е – вивчення польської мови як другої іноземної,

5-Є – математики.

ДРУГИЙ ЕТАП (8-9-й КЛАСИ) – це етап становлення профільних намірів. Тому тут ще більшого значення набуває реалізація прикладної спрямованості шкільних предметів, різнорівневе вивчення різноманітних курсів, організація самостійної роботи учнів відповідно до їх індивідуальних нахилів. Позакласна робота повинна максимально сприяти професійній орієнтації учнів.

Тому, 8-Г клас – вивчення математики,

  8-Б клас – вивчення інформатики,

  8-В клас – вивчення німецької мови як другої іноземної.

Основною метою цих етапів є досягнення усвідомлення учнем себе як суб’єкта вибору профілю навчання. Якщо підсумком діяльності середньої школи будуть мотиваційна, інформаційна та практична готовність школяра до вибору, то її роботу з допрофільного навчання можна вважати успішною.

Відповідно до схильностей дитини та зважаючи на бажання батьків, є можливість переходу дитини з одного класу до іншого, враховуючи наповнюваність класів, за письмовою заявою одного з батьків на ім’я керівника закладу.